A vasúttársaság szakemberei által kifejlesztett, Szolnokon gyártott IC+ vasúti kocsik két prototípusa többhónapos tesztsorozaton és már több mint egymillió-hatvanezer kilométeres – például Budapest–Hamburg közötti – közlekedéssel bizonyították a magyar mérnöki munka kiválóságát, megfelelve az Európai Unió által alkalmazott követelményeknek és mintegy száz vizsgálatnak. A hazai és külföldi üzemeltetés során szerzett tapasztalatok is kedvezőek.
A fejlesztést most a Magyar Termék Nagydíj Pályázati Rendszer díjazta, méghozzá rögtön háromféle elismeréssel: Magyar Termék Nagydíjjal, Innovációért Nívódíjjal, valamint a ProfessionCert Mérnöki Szolgáltató Kft. által felajánlott DEKRA Certificate-tel. A díjak a pályázati rendszer célja szerint a kiváló minőségi színvonalú, a nemzetközi piacon is versenyképes áruk, szolgáltatások előállítását ösztönzik, a magas hozzáadott értékű, tudásalapú termékek megjelenését támogatják. A MÁV-START „IC+ nagysebességű vasúti személykocsi” tárgyú pályázatával így elnyerte a Magyar Termék Nagydíj Tanúsító Védjegy használati jogát. A Magyar Termék Nagydíjat Dávid Ilonának, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának, az Innovációért Nívódíjat Csépke Andrásnak, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatójának az Országházban adták át.
A MÁV-START a prototípusok alapján húsz darab – 10 másodosztályú termes és 10 többcélú – nemzetközi közlekedésre alkalmas IC+ kocsi gyártását tervezi 2017-től, melynek előkészületei, közbeszerzési eljárásai már megkezdődtek. Ezen felül 2018-tól száz darab belföldön közlekedő, IC+ típusú vasúti személykocsi sorozatgyártása is elindulhat, amit a magyar kormány 30 milliárd forinttal támogat. A vasúttársaság törekvése az, hogy a sorozatgyártásban a hazai beszállítók a lehető legnagyobb szerepet vállalhassák, ezzel is segítve a magyarországi járműipar további fejlődését. A sorozatgyártás előkészítése keretében a munkacsoportok már felálltak, jelenleg a gyártóeszközök ellenőrzése zajlik.
Az IC+ kocsik másodosztályúak, légkondicionáltak. A laptopok, mobileszközök működéséhez szükséges energiát elektromos csatlakozók biztosítják, a kikapcsolódást vagy munkavégzést vezeték nélküli internet segíti. A GPS-vezérelt fedélzeti audiovizuális utastájékoztató-rendszer pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, míg a biztonságról belső videó-felügyeleti rendszer gondoskodik. A kocsik tömege 47,3 tonna; hossza 26,4 méter; a járművek megengedett legnagyobb sebessége 200 kilométer per óra; az utastéri elrendezés termes, 80 ülőhellyel.
Az IC+ innovációs fejlesztési projekt költségeit kétharmad részben a vasúttársaság saját forrásaiból biztosította, amelyhez egyharmad részben európai uniós támogatást nyert el.
Budapest, 2016. szeptember 6.
MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG