Eredményes az önkormányzatok és a vasúttársaság együttműködése

2018. január 24. szerda, 07.33 / Utolsó módosítás: 2018. január 24. szerda, 07.34
Tisztábbak, rendezettebbek az utasforgalmi területek

Pozitív változásokat hozott a MÁV által újraindított és kibővített önkormányzati együttműködési program. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az összefogással mindenki csak nyer, hiszen az érintett helyhatóságok jó gazda módjára gondozzák a vasútállomásokat és megállóhelyeket, illetve azok környezetét.

 

A MÁV még 2016 tavaszán bővítette ki és indította újra önkormányzati együttműködési programját. Tavaly azonban ezen a téren is magasabb sebességre kapcsolt a vasúttársaság: országszerte 137 vasútállomás és megállóhely üzemeltetéséről állapodott meg – stratégiai partnerségi program keretében – az érintett települések vezetésével. A MÁV a feladatok megosztásával a helyhatóságokat is érdekeltté tette az utasvárók, az állomásépületek és közvetlen környezetük tisztaságának fenntartásában, a szolgáltatási színvonal javításában.

Milyen feladatokat vállalnak az önkormányzatok? Mire terjed ki az együttműködés?

  • Az állomáson és a megállóhelyen a peronok és a közlekedési utak takarítására, hó-, jég- és csúszásmentesítésére;
  • az utasforgalmi területeken lévő berendezési tárgyak tisztítására, a közösségi terek, illetve az illemhelyiségek takarítására;
  • a kommunális hulladék kezelésére;
  • a várótermek nyitására és zárására, valamint kertészeti, hibaelhárítási és helyreállítási munkák elvégzésére.

Mik a tapasztalatok?

Az önkormányzatok sokkal könnyebben, hatékonyabban és gyorsabban tudnak helyben egy-egy problémára, feladatra reagálni. A települések – főleg a kisebb falvak – a vasúti megállóhelyet is a sajátjuknak tekintik, és úgy is kezelik: mindent megtesznek annak érdekében, hogy rendezett legyen. Napi szinten foglalkoznak a gondozásra, takarításra átvett területekkel, a MÁV által biztosított keretösszegből pedig olyan munkákat is elvégeznek, melyeknek köszönhetően jelentősen megváltozik az adott állomás és közvetlen környezete; gyakran ott is kialakítanak virágágyásokat, parkokat, ahol erre korábban nem volt példa. A vasúttársaságnak az is könnyebbséget jelent, hogy a szolgálati hely nélküli megállókat a helyhatóságok jó gazda módjára gondozzák, illetve hogy jóval kevesebb rongálás történik a települések által felkarolt utasforgalmi területeken. A helyben lakók és az utasok pedig pozitívan értékelik az utazási, várakozási körülmények folyamatos javulását.

Az együttműködési program ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a vasúttársaság felhagyott volna az állomások csinosításával: továbbra is kiemelt figyelmet fordít a kezelésében lévő utasforgalmi területek üzemeltetésére, a szolgáltatási színvonal javítására. A MÁV-nak a felújításokkal, az országos virágültetési akcióval vagy a vasúti gyalogos-aluljárók színesítésével az a célja, hogy az állomásokat és a pályaudvarokat hangulatosabbá tegye – ezzel is hozzájárulva ahhoz, hogy javuljon a közszolgáltatás minősége, az utasok és a látogatók közérzete.

Budapest, 2018. január 24. 

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG