Idén 150 éve, 1865 szeptemberében indult meg a vasúti közlekedés a Sopron–Szombathely–Nagykanizsa vasútvonalon. A jubileum alkalmából több helyszínen is emléktáblát avatott a két üzemeltető vasúttársaság, a MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt.
[1]Az összesen 164 kilométer hosszú Sopron–Szombathely–Nagykanizsa vasútvonalat 1865. szeptember 20-án adták át, a vonatforgalom szeptember 21-én indult meg. A vonal munkálatait a „Császári és Királyi Szabadalmazott Déli Állam-, Lombard-Velencei és Közép-Itáliai Vasút Társaság”, ismertebb nevén a Déli Vasút társaság végezte.
A vasútvonalon az átadást követően először a Déli Vasút társaság 511-es számú gőzmozdonya haladt végig, melynek megengedett pályasebessége 65 km/óra volt. A vasútvonal a kezdetektől fontos részévé vált a Bécset, illetve Pozsonyt és az Adria-tenger kikötőit összekötő vasúti korridornak.
A vasútvonal átadásának 150 éves jubileuma alkalmából Sopronban, Bükön, Szombathelyen és Nagykanizsán is emléktáblát avattak a vasútállomásokon. A GYSEV Zrt. és a MÁV Zrt. különvonatot indított, mely Sopronból Szombathelyen át Nagykanizsáig közlekedett. A szombathelyi ünnepségen a vasútvonal történetének fontosabb momentumait megörökítő fotókból láthattak összeállítást a résztvevők.
Az ünnepségen Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: a 19. század második felében robbanásszerűen fejlődött a térségben a vasút, ez pedig alapjává vált a nyugat-dunántúli régió gazdasági fejlődésének és biztos megélhetést teremtett a vasutas szakma képviselőinek. Kövesdi Szilárdot követően Lukács György, a MÁV szombathelyi területi igazgatója emlékezett meg a 150 éves múltról, és bemutatta a vonal tervezett fejlesztését, ami jól szolgálja majd a térség további fejlődését.
Szombathely, 2015. szeptember 30.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság, GYSEV Zrt.