A GSM-R projekt korszerűsíti a magyar vasút kommunikációs rendszereit. Az így kiépülő, európai szabványoknak megfelelő új kommunikációs hálózattal Magyarország csatlakozhat az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez (ERTMS). A beruházás növeli a vasúti kommunikáció megbízhatóságát, biztonságosabbá teszi az utazásokat és új szolgáltatások bevezetését alapozza meg. A rendszer első ütemben 935 kilométer menetrendi hosszon épül ki a fő nemzetközi folyosók hazai szakaszain 2015. december 31-ig.
[1]Az 1486/2012-es kormányrendelet a NISZ Zrt-t jelölte ki a GSM-R rendszer fejlesztésére, az üzemeltetés a MÁV Zrt. és a GySEV Zrt. feladata lesz, míg a rendszer fölötti tulajdonjogokat a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. gyakorolja.
A GSM-R rendszert a Kapsch és az MVM Ovit által alkotott konzorcium szállítja. A rendszer alapjául szolgáló optikai kábelhálózatot öt vasútszakaszon kell kiépítenie a nyertes cégeknek. A 2 központból, 147 bázisállomásból, mintegy 1150 km optikai hálózatból, valamint egy új diszpécser rendszerből álló GSM-R rendszer kiépítése KÖZOP projekt keretében valósul meg, Európai Uniós finanszírozással, melynek összköltségvetése csaknem 23,67 milliárd forint.
A GSM-R hálózat két központja földrajzilag elkülönült helyszíneken helyezkedik el, de az előírt megbízhatósági követelmények miatt úgy lett kialakítva, hogy mindkettő képes legyen önállóan a teljes hálózatot működtetni. A központok kapacitását úgy méretezték, hogy a MÁV és a GySEV hosszú távú igényeit is képes legyen kielégíteni további bővítés nélkül. Az egyik központ Budapesten egy teljesen új épületben, a másik Székesfehérváron, egy felújított épületben található. A budapesti új központi épületben kapott helyet a hálózat központi felügyeleti és irányító központja, ahol a most próbaüzemre átadott rendszer elemeit vizsgálják és elemzik a MÁV szakemberei immár 7/24-es ügyeleti rendben.
A projektben megvalósuló központi elemek szolgáltatnak alapot a GSM-R hálózat további bővítéséhez is, mely keretében, a tervek szerint további mintegy 2500 km hosszú szakaszon épül ki a hálózat. A most átadott központok és az év végéig elkészülő további hálózati elemek biztosítják az átjárhatóságot és élvonalbeli kommunikációs rendszert a hazai és az európai vasúttársaságok számára, hozzájárulva a magyarországi vasúti hálózat versenyképességének, hatékonyságának és biztonságának javításához.
Fotók és forrás: NISZ Zrt. [4]