[1]A MÁV Zrt. idén ötödik alkalommal rendezte meg Gárdonyban a pályavasúti „Szabadjelzés” elnevezésű szakmai konferenciáját. A rendezvény fórumot biztosít a magyarországi vállalkozó vasúti társaságoknak, hogy megismerjék és megvitassák a vasúti közlekedés aktuális kérdéseit, problémáit, közösen kialakítsák a megoldási lehetőségeket. A konferenciára meghívottakat Pál László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese köszöntötte. Az előadók közül Becsey Zsolt, az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkára a vasút versenyképességét is elemezte a hazai közlekedési piacon.
Az elmúlt évektől eltérően az idei konferencia programja túlmutatott az országos vasúti pályahálózaton való közlekedés kérdéskörén. A résztvevők betekintést nyerhettek például Magyarország külgazdasági kapcsolataiba, a közlekedéslogisztika legújabb fejlesztéseibe, illetve a Vasúti Pályahasználók Egyesületének munkájába is. Kiss-Parciu Péter, a Külgazdasági és Külügyminisztérium Határmenti Gazdaságfejlesztési Főosztályának vezetője előadásában bemutatta Magyarország külpolitikai és külgazdasági tevékenységét és eszközrendszerét a közép-európai régióban. Emellett konkrét példákkal érzékeltette az egyes országokkal kialakított, a határok által elválasztott régiók közlekedési-gazdasági integrációját célzó együttműködések és konkrét fejlesztések jelentőségét.
[2]Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár előadásában az infrastrukturális adottságokon, a hazai vasúthálózat forgalmán, a piac szerkezetén és a főbb igénybevevőkön keresztül elemezte a vasút magyarországi versenyképességét. Összehasonlította a vasutat meghatározó fő költségtényezőket (energia, infrastruktúra-használat) a közútéval, végül felvázolta a szakemberek előtt a 2014-2020-as időszakban tervezett vasútfejlesztések főbb kereteit.
Bíró Koppány Ajtony, a Magyar Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) főtitkára előadásában bemutatta a magyarországi intermodális forgalmi helyzetképet, illetve az áruforgalmi (közút, vasút, víz) tendenciák, valamint az intermodális forgalom növeléséhez, a szolgáltatási színvonal javításához szükséges intézkedéseket és feladatokat.
Németh Nándor, a Vasúti Pályahasználók Egyesületének egyik alapítója a szervezet tagjai közé tartozó vállalatokat mutatta be tevékenységük kapcsán, továbbá szólt a célokról és az eddigi eredményekről is.
Balogh József, az RFC-7 árufuvarozási folyosó C-OSS (korridor kapacitásigénylő központ) menedzsere bemutatta az új Flex PaP katalógus menetvonalat, melynek segítségével immár a piaci igényeknek megfelelően személyre szabhatók a vevői kérések. A Flex Pap – flexible pre-arranged path (rugalmas előre definiált menetvonal) újdonságértéke abban áll, hogy ez eddigi előre meghirdetett fix paraméterű menetvonalakat a következő évtől kezdve a vevői kéréseknek megfelelő rugalmasan változtatható menetvonalak váltják fel. Az RFC-7 korridor mind az éves, mind a tartalékkapacitás tekintetében széles kínálattal rendelkezik, a C-OSS korridor kapacitásigénylő központ kész fogadni a vasúti társaságok igényeit.
[3]Dr. Rónai Péter, a MÁV Zrt. Pályavasúti Ügyfélkapcsolat és Értékesítési szervezet vezetője, mint a konferencia házigazdája előadásában bemutatta a pályavasúti értékesítés magyarországi fejlődési útját, tapasztalatait, eredményeit az elmúlt évekből, és betekintést adott a Recast irányelv hatására megvalósuló változásokba is. Kiemelte, hogy a vasúti piac folyamatos fejlődésben van, ami 2014-ben a hálózat-hozzáférési díjakból eredő bevételek növekedésén is megmutatkozott. Hangsúlyozta, hogy a vasúti társaságok köre is folyamatosan bővül, hiszen a MÁV Zrt. ma már 40 vasúti társasággal áll szerződéses viszonyban.
A vasúttársaságnak fontos ez a szakmai konferencia, ugyanis tavaly lendületesen, több mint öt százalékkal növekedett a vasúti árufuvarozás a MÁV hálózatán. 2014-ben 148 ezer tehervonat közel 17 millió kilométert tett meg hazánkban. A vasúti árutovábbítás felfutásának hajtóerejét elsősorban a belföldi forgalom növekedése jelentette. A pozitív trend a MÁV bevételeire is kihatott, tavaly 650 millió, két év alatt több mint 1,8 milliárd forinttal növelve a vasúttársaság bevételét.
Magyarország vasúti árufuvarozási lehetőségeit növelik a 2013 őszén megnyílt, hazánkat átszelő folyosók: az RFC-6, Mediterrán korridor Spanyolországból indulva, Franciaországon, Olaszországon és Szlovénián át érkezik Magyarországra és a magyar-ukrán határig tart, míg az RFC-7, Orient korridor Csehországból indulva, Ausztrián, Szlovákián, Magyarországon, Románián át Görögországig halad, érintve a tengeri kikötőket. Az európai árufuvarozási folyosók működése az országhatárok közötti vasúti átjárhatósági, úgynevezett interoperabilitási problémák leépítésére is kedvező hatással lesz.
Budapest, 2015. június 2.
MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG