[1] Az átadóünnepségen Csenger-Zalán Zsolt, a térség országgyűlési képviselője, Tarjáni István, Biatorbágy polgármestere és Kiss-Becze Eszter, a MÁV Zrt. stratégiai és fejlesztési főigazgatója tájékoztatta az érdeklődőket és a sajtó képviselőit a felújításokról.
A biatorbágyi lakosok jelentős része jár a fővárosba vagy Tatabányára dolgozni, iskolába, ezért kiemelten fontos, hogy kulturált körülmények között utazhassanak vonattal, illetve tölthessék el az idejüket az állomáson. Az utasok már csaknem tíz éve a modern, csendes és környezetbarát motorvonatok kényelmét élvezhetik. 2015-ben elkészült a P+R parkoló, ami elengedhetetlenül fontos lépés volt a vasútállomás megközelíthetőségének és a környező településeken élők vasúti utazásának megkönnyítése érdekében. A felújításnak köszönhetően mostanra pedig már a vasútállomás is megfelel a kor követelményeinek.
A nemzeti vasúttársaság és Biatorbágy önkormányzata idén májusban kötött együttműködési megállapodást a felújítás szándékáról és a közös finanszírozásról. Ezt követően kezdődött el a néhány hónapos munka, melynek során a műszaki szempontból indokolt szerkezeti és épületgépészeti felújításokat a vasúti szolgáltatások modern technikai követelményei szerint, az európai állomásfejlesztési trendeknek megfelelően hajtották végre. Megújult az épület homlokzata, a csarnok falfelülete, rendbe tették a csarnok ablakait, az esőbeállókat és a mosdókat, kijavították a peronok és a lépcsők járófelületeit; továbbá új, korszerű padokat, szemeteseket helyeznek ki november végéig. Korszerűsítették az audiovizuális utastájékoztató eszközöket: összesítő kijelzők kerültek a váróhelyiségbe, az aluljáró bejáratához és a peronokra. A vasúti közlekedés szolgáltatási színvonalának növelése érdekében jegykiadó automatát telepített a MÁV-START, hogy a pénztári nyitva tartási időn kívül is könnyen és gyorsan válthassanak jegyet az utasok. Az utasok biztonságáról kamerarendszer gondoskodik, a polgárőrség pedig irodahelyiséget kaphat, ahonnét a videokamerákat is üzemeltetik.
A beruházásra összesen 127 millió forintot fordítottak. A MÁV mintegy 112 millió forintot költött a felújításra, az önkormányzat költségvetéséből biztosított rész pedig 15 millió forintot tett ki. A projekt befejezését hamarosan egy újabb megállapodás követheti a MÁV és az önkormányzat között a vasútállomás utasforgalmi területének üzemeltetéséről, közvetlen környezetének rendben tartásáról.
Háttérinformációk:
A biatorbágyi állomáson hétköznapokon átlagosan több mint 2000, hétvégenként napi 800 utas fordul meg, és naponta 75 vasúti járat áll rendelkezésükre. A Déli pályaudvarig 29 perc, ellenkező irányban 21 perc a menetidő, Kelenföldre, az M4 metró csatlakozásig pedig csak negyedóra az út vonattal. Biatorbágy és Budapest, illetve Tatabánya között 30 percenként közlekednek az elővárosi személyvonatok (csúcsidőben betétjáratokkal), míg Biatorbágy és Komárom, illetve Győr között órás ütemben, de csúcsidőben ennél sűrűbben, félóránként indulnak járatok.
A Budapest–Győr–Hegyeshalom vasútvonalon évente csaknem 14 millióan utaznak (jelentős részben Győr térségében és a Komárom–Budapest közötti elővárosi szakaszon). Egy átlagos munkanapon a vasútvonal több mint 40 000 utast szolgál ki. A fővonal a vasúttársaság számára kiemelt fontosságú, és az országos hálózat – a vonatok átlagos sebességét, illetve a pályasebességet tekintve is – egyik legjobb állapotban lévő, kétvágányú, villamosított pályája. A vasútvonalon a napi mintegy 100 személyszállító vonat (Flirt, Talent motorvonatok, railjet, IC) nemzetközi összehasonlításban is modernnek, komfortosnak, kényelmesnek és jól felszereltnek számít.
Az állomás története:
A Budapest–Kelenföld–Újszőny vasútvonal építésekor, 1883-ban készült el az első állomás Biatorbágyon. A vasúti nyomvonalat 1975-77 között módosították, a sebességnövelés miatt nyomvonal-korrekciót hajtottak végre, ekkor szűnt meg a vasúti forgalom a település központjában. A Baross Gábor utca 1. szám alatt található egykori felvételi épületet a település önkormányzata kulturális intézménnyé alakította át 1992-ben. Ma művelődési központ és művészeti iskola működik benne.
Az 1975–1977 között végzett vonalrekonstrukciókor épült meg a jelenlegi biatorbágyi állomás, és ekkor készült el például a herceghalmi, a bicskei, a szárligeti és az almásfüzitői felvételi épület is.
A felújításról:
Az idén elvégzett állomásrekonstrukció fő célja az utasok által igénybevett területek 21. századi funkcionális igényeknek megfelelő fejlesztése és a szolgáltatás színvonalának emelése volt. Az önkormányzattal kötött megállapodás részeként a MÁV vállalta:
- a homlokzati vasbeton felületek karbantartását, festését,
- a felvételi épület délnyugati homlokzatán található acél- és fa szerkezetű mellvéd-, illetve lépcsőkorlát festését, a hiányzó elemek pótlását,
- a csarnok belső falfelületeinek festését, a bejárati ajtók és a szélfogó rendbetételét,
- a fedett és nyitott utasforgalmi területek, az aluljáró és a peronra vezető lépcsők beton járófelületeinek javítását, valamint bevonásukat csúszásmentes műgyantával, a lépcsőkorlátok festését,
- a madarak elleni védelem kialakítását a felvételi épület tetőszerkezetének alsó síkjában,
- a homlokzaton található mázas kerámialap falburkolati felületeinek tisztítását,
- a mosdók festését, valamint a burkolati felületek pótlását,
- a peronon elhelyezett esőbeállók üvegfelületeinek tisztítását és pótlását, illetve a rozsdamentes acél szerkezeti felületek tisztítását,
- a piktogramos utastájékoztatás kiépítését a MÁV arculati előírásainak megfelelően,
- dinamikus utastájékoztatási rendszer kiépítését a csarnokban, a gyalogosforgalmi aluljáró bejáratánál és a peronokon.
A biatorbágyi önkormányzat által vállalt feladatok:
- a felvételi épület délnyugati homlokzatán található üvegfelületek és nyílászárók javítása,
- a magasabb szolgáltatási komfort érdekében az állomás utasforgalmi területein új vitrinek elhelyezése,
- új padok és hulladéktárolók kihelyezése a csarnokban, annak előterében és a peronokon,
- fűtőtestek felszerelése és bekötése a csarnok homlokzati üvegfelülete előtt,
- kamerás térfigyelő kiépítése a vagyon elleni bűncselekmények megakadályozása, megelőzése és felderítése céljából,
- a helyi polgárőrségnek iroda kialakítása a csarnokból nyíló, felújított helyiségben, ahonnét üzemeltetheti a kamerarendszert.
Biatorbágy, 2017. november 22.
MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG