[2]A MÁV-START szakemberei a MÁV Központi Felépítményvizsgáló (KFV) Kft. megrendelésére tervezték meg és gyártották le az új, kétrészes, dízel-hidraulikus erőátvitellel rendelkező síndiagnosztikai mérővonatot. Az FMK-008 – az FMK rövidítés jelentése: Felépítmény Mérő Kocsi – mérőkocsija már üzembe helyezési engedéllyel is rendelkezik, tavaly megkezdte a síndiagnosztikai méréseket.
A fejlesztést a sínkárosodási hibákat kimutató mérőrendszer korszerűsítésének igénye, az elöregedett síndiagnosztikai járműpark indokolta. A feladat megfelelő szintű ellátása egy új jármű megépítését és arra korszerű mérőrendszerek kifejlesztését követelte meg. A MÁV KFV Kft. döntése alapján az FMK-008 jelzésű járművek tervezését és nagyrészt az építését is a MÁV-START maga végezte a Szolnoki Járműjavítóban.
A szerelvény egy mérőkocsiból és az azt vontató motorkocsiból áll. Engedélyezett sebessége 120 kilométer per óra, mérések alkalmával pedig – a mérőrendszer sajátosságából adódóan – 70 kilométer per óra. A mérőkocsi a motorkocsival és más vontatójárművel egyaránt vontatható. A motorkocsi – akár egy ingavonat, húzva-tolva – képes vontatni a mérőkocsit. A szóló motorkocsi kapcsolt végén is kialakítottak egy segéd-vezetőfülkét, így az képes mindkét irányba közlekedni.
A mérőkocsiból a motorkocsi távvezérléssel vezethető. A mérőkocsival végezhetők el maguk a síndiagnosztikai vizsgálatok, és az alábbi egységek találhatók benne:
- Függőlegesen emelhető-süllyeszthető mérő-forgóváz
- Mérőrendszerek
- Mérőterem
- Műhelytér
- Kiértékelő helyiség
- Dízel aggregátor
- Vezetőállás
- Hálófülkék
- Teakonyha
- Víztartályok
- WC és zuhanyzó
A motorkocsin a következő funkciók/helyiségek kaptak helyet:
- Két vezetőállás
- Műhelytér
- Villamos energiaellátást biztosító háromfázisú generátorok
- Villamos kapcsolószekrények
- Két hálófülke (egyenként két-két személynek)
- Konyha
- Étkező + közösségi tér
- Vízszállító tartályok
- WC és zuhanyzó
A járműveket tehát – a méréshez szükséges műhelyeken, mérőtermen, mérővíztárolón, a vezetőfülkéken, a járművezérlésen, a vonatbefolyásoló és éberségi berendezésen túl – szociális helyiségekkel is ellátták, amelyek a mérőszemélyzet tagjainak hosszabb, otthonuktól távoli munkavégzését lehetővé teszik. A szerelvény klimatizált belső terekkel rendelkezik, továbbá mindegyik járművön, azaz a motorkocsin és a mérőkocsin is található egy-egy vákuum WC, illetve zuhanyzó. Fentieken kívül van konyha és hálófülke is.
Az FMK-008 két fő mérőrendszerrel rendelkezik. Az ultrahangos mérőrendszer a sínek szabad szemmel nem látható belső anyaghibáinak feltárására szolgál, az örvényáramos mérőrendszer pedig a sínek felületén jelentkező hajszálrepedéses hibákat vizsgálja. A MÁV KFV saját fejlesztésű, hullámos sínkopásmérő rendszerét is telepítették a járműre, és a közeljövőben egy sínprofilmérő berendezés beszerzését is tervezik. Az FMK-008 által végzett vizsgálati eljárások a síndiagnosztika területén a legfontosabbaknak számítanak. Ez azt is jelenti, hogy a MÁV KFV a közép-európai térség síndiagnosztikájában elfoglalt vezető helyét ezzel a korszerű járművel, és a magas színvonalú diagnosztikai szolgáltatásával továbbra is szeretné megőrizni.
A jármű a vasútbiztonság fenntartása érdekében rendszeres pályafelügyeleti méréseket fog végezni. A mérőrendszerek kialakításához és fejlesztéséhez a MÁV KFV szakembereinek hosszú évek alatt összegyűjtött tapasztalata adta a szakmai alapot. A kialakításban segített, hogy a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. korábban létrehozta a Lencse darus járművet, így az annál alkalmazott hajtott forgóvázat és hajtáskonténert fel lehetett használni az FMK-008-hoz is. Szempont volt, hogy a jármű alkatrészei – a könnyebb karbantartást elősegítendő – lehetőleg megegyezzenek a más járműveknél már sikeresen alkalmazottakkal. A járművezérlést a MÁV-START fejlesztő csapata alakította ki, a fejlesztő környezetet pedig az a svájci cég biztosította, amely a FLIRT motorvonatokba is szállítja a járművezérlőket. A tervezésért ugyanaz a szakmai csapat felelt, amely az IC+ kocsikat megalkotta.
Az FMK-008-at a Szolnoki Járműjavító fennállásának 160. évfordulója alkalmából mutatták be. Az új járművet a vasúttársaság hamarosan Berlinben, az InnoTrans 2016 nemzetközi kiállításon megismerteti a szakmai közönséggel is.
Budapest, 2016. szeptember 2.
MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG