A vasúttársaság tavaly és idén összességében közel négymilliárd forintot költött saját forrásból a Szentlőrinc-Szigetvár szakasz felújítására, melynek eredményeként a két város között végig korszerű, hézagnélküli pályán és hamarosan sebességkorlátozás nélkül közlekedhetnek a vonatok. A Gyékényes-Pécs vonal Szigetvárt és Szentlőrincet összekötő szakaszán 80 kilométer/óra a megengedett legnagyobb sebesség, de a pálya műszaki állapota az elmúlt években oly mértékben romlott, hogy több szakaszon sebességkorlátozást kellett bevezetni, aminek következtében rendszeressé váltak a késések. A mostani munkálatok révén Szentlőrinc és Szigetvár között kiszámíthatóbbá válik a menetrend.
[1]A vágányzár feloldását – a vasúti közlekedés újbóli megindulását – követően szükség lesz utószabályozási munkálatokra is; ezt követően a sebesség fokozatos emelése várható. Az összes sebességkorlátozás megszüntetése várhatóan a vonatközlekedés újraindítása után néhány héttel történhet meg. A felújított pálya akkortól a korábbinál kiszámíthatóbb közlekedést, a menetrendszerűség javulását és a késések csökkenését teszi lehetővé.
A felújítás után Somogyban a Dráva-menti települések, valamint Baranyában Szentlőrinc és Szigetvár térségének lakosai számára gyorsabb, megbízhatóbb eljutást biztosíthatnak a személyvonatok, valamint a két vármegyeszékhelyet, Pécset és Szombathelyt összekötő Pannónia InterRégiók. A Barcs-Szigetvár-Szentlőrinc-Pécs útvonalon menetrend szerint csúcsidőszakban óránként, azon kívül kétóránként közlekednek a személyszállító járatok.
Műszaki háttér-információk
A pálya rekonstrukciója alatt ágyazatrostálást, szakaszos alépítményjavítást, betonalj- és síncserét végzett a vasúttársaság. A forgalomból ideiglenesen kizárt vonalrészen mintegy 10 kilométeren hézagnélküli vágány létesült, 300 méteren megújult az alépítmény, emellett átépült két vasúti átjáró is. Tavaly ugyanezt a munkát három kilométeren végezte el a MÁV. A mostani beruházás idején húszezer tonna zúzottkövet, több mint hétezer vasbetonaljat és 174 darab egyenként 120 méteres új hosszúsínt használtak fel. A felújítás tervezett költsége több mint hárommilliárd forint volt, de 2023-ban is már 900 millió forintot költött erre a vonalra szintén saját forrásból a MÁV, és elegendő forrás rendelkezésre állása esetén folytatni kívánjuk a Gyékényes-Pécs vonal felújítását más szakaszokon is.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság